A KÉK FÉNY

Az okostelefonok térnyerésével egyre többször hallhat az átlagos felhasználó is a kékfény káros hatásairól, mely alatt most nem az ismert magyar bűnügyi műsort értjük, hanem egy valós problémát, ami azért baj, mert egy átlagos felnőtt ma már több mint 10 órát tölt el azzal, hogy valamilyen képernyőt bámuljon. Lehet ez számítógép, televízió vagy éppen az imént említett okostelefon, a probléma valós és fontos beszélni róla.

Amit a kék fényről tudni kell

A kék fényről mindenekelőtt fontos tudni, hogy természetes környezetünkben is jelen van, hovatovább rendkívül fontos is például bioritmusunk szabályozásánál. Az ultraibolya-kékfény ellen nyáron már nagyon sokan védekeznek napszemüveggel, speciális kenőcsökkel és árnyékkal, azonban ez a nem látható tartományban található variánsa, ami kevésbé káros, mint a látható kékfény. Ez ugyanis a magasabb tartománynak köszönhetően azért különösen káros az egészségünkre nézve, mert a tudomány megállapította, hogy képes akadálytalanul áthatolni a szem természetes védőrétegén, ezáltal egyenesen a retinában fejti ki romboló hatását.

Ezzel a típusú kékfénnyel az emberiség gyakorlatilag a televízió feltalálása előtt szinte egyáltalán nem találkozott, a mesterséges fényt ugyanis ebben a formában nem ismertük, legfeljebb a villanykörték által, de azok elenyésző mennyiséget termelnek a káros hatású típusból. Sokkal nagyobb problémát jelentettek a hideg fényforrások, a LED-ek, a számítógépes monitorok, valamint az okostelefonok, melyek nem elég, hogy sokkal könnyebben kiszárítják és lefárasztják a szemünket, visszafordíthatatlanul károsítják a retinát is. 

Mit tehetünk mi?

Nyilván a legalapvetőbb, hogy próbáljuk minimalizálni a képernyők elött töltött időt, de ha ez nem megvalósítható, mert van aki napi 10-12 órában számítógép elé van kötve, akkor a gyakori pislogás és a szemtorna is sokat segíthet, és tartsunk több szünetet. Szabadidőben is érdemes figyelni a védelemre, ilyenkor is rengeteg kék fény éri a szemünket. Szerencsére ma már léteznek speciális szemüvegek, ilyen a PROPTIK is, melyek akár dioptria nélkül képesek megszűrni a káros kék fényt, az aktív viselés csökkenthetik a kék fény okozta negatív hatásokat,

Mint például:

• Száraz szem szindróma (a szem égő-, viszkető-, szúró-érzése, pislogási problémák, látásromlás és fokozott könnyezés)
• Alvási problémák (az alváshiány vagy a rossz minőségű alvás számos szövődménnyel járhat, ilyen például a fáradtság, ingerlékenység, emésztési zavarok, szabálytalan szívverés, depresszió, koncentrációs problémák)
• Szemfájdalom (a szem feszülése, szúró érzés a szemben, pislogási problémák, égő érzés, a szemek kipirosodása)
• Fejfájás (rövid- és hosszútávú fejfájások, pulzáló fájdalom a halánték környékén, nyaki fájdalmak, esetenként a fejfájás émelygéshez vagy hányáshoz vezethet)
• Homályos látás (a szemek nehezen tudnak fókuszálni a közeli objektumokre, de a távoli tárgyak is homályosak lehetnek)

 

Most, hogy tudod mekkora veszélynek vagy kitéve, nézz körül, biztosan találsz valami divatosat magadnak, vagy szeretteidnek.